M 12 Vintage 400 to kontynuacja serii M12 w zupełnie nowej odsłonie. Rodzina M12 nawiązuje w swoim designie do klasycznych jednośladów, zaskakując przy tym uzbrojeniem w nowoczesne rozwiązania techniczne. M12 Vintage 400 stanowi odpowiedź na potrzeby motocyklistów kategorii A2 i rosnące zainteresowanie większymi pojemnościami silnika: obok SR 400 i RX-401, jest to trzeci motocykl ze stajni Junak o pojemności 400 cm3, a dokładniej 401 cm3.
Design modelu znacząco odbiega od M12 Vintage 125. Motocykl ma bardziej drapieżny i masywny profil, a jego dynamiczny charakter podkreśla podwójny układ wydechowy, umieszczony z lewej i prawej strony jednośladu. Szprychowe koła zastąpiono odlewanymi z aluminium. Sześcioramienna obręcz świetnie komponuje się z ciężko wyglądającymi oponami. Pałąk mocujący rejestrację obniżono i przeniesiono pod lampę. Opony są bardziej masywne, wyostrzono rysy zbiornika paliwa. Klasyczne widelcowe zawieszenie ustąpiło miejsca zawieszeniu upside-down (USD), zapewniając tym samym większy komfort jazdy.
Serce Junaka M12 Vintage 400 to czterosuwowy, dwucylindrowy silnik z 4 zaworami na cylinder. Innowacją wprowadzoną do nowego modelu jest także chłodzenie cieczą, co przekłada się na lepszą wydajność i dłuższą żywotność silnika. Wałek wyrównoważający dba o nienagannie płynną jazdę. Dodatkowy komfort zapewnia duża dwuosobowa kanapa. Siedzisko umieszczono na wysokości 735 mm.
Podwójny układ hamulcowy z ABS dba o bezpieczeństwo jazdy.